Picture of Robin

Robin

Delen
Picture of Robin

Robin

In 4 stappen succesvol producten verkopen via Bol

Succesvol verkopen via Bol

Producten via bol.com verkopen is booming business. Veel mensen zien het dan ook als een kans om hun eigen bedrijf op te starten. Maar hoe kun je eigenlijk succesvol verkopen via Bol.com? Dat lees je in deze gastblog van Hylke voor De Spaarpodcast.

Misschien heb jij ook al een idee voor het starten van een succesvolle webwinkel, maar zit je nog met enkele vragen. Denk aan: welke spullen verkopen goed op Bol.com en hoe zit het met de concurrentie bij Bol? In dit artikel geef ik je enkele exclusieve tips, die je gaan helpen succesvol te verkopen via Bol.

Stap 1. Zoek de juiste markt 

Voordat je kan beginnen met het verkopen van spullen via Bol is het belangrijk om op onderzoek uit te gaan. De eerste stap is om te onderzoeken welke markt geschikt is. Hieronder zal ik aan de hand van een voorbeeld toelichten hoe je dit doet: 

Allereerst begin je te zoeken naar een grote markt, met vele vragers. In Nederland is dit bijvoorbeeld de automarkt. Nederland had in 2020 8,7 miljoen personenauto’s geregistreerd. Vervolgens kan je onderzoeken wat je voor deze markt kan gaan verkopen. In dit geval zijn dat bijvoorbeeld auto-onderdelen en accessoires. 

Bron: CBS

Stap 2. Vind een niche voor je online business

Vaak is het goed voor je business om een niche te kiezen. Om door te pakken op het voorbeeld van de automarkt betekent dit het volgende.

De automarkt biedt veel subcategorieën en specialiteiten. Dit biedt een mooie kans om je te onderscheiden van de grotere distributeurs en groothandelaren. Om je te specificeren, waarbij je meer richting een monopolistische markt gaat, zou je je webwinkel bijvoorbeeld kunnen richten op een specifiek merk of model. Denk hierbij aan de unieke accessoires voor bijvoorbeeld Volkswagen Beetles, Chevrolet Corvettes, etc.  

Stap 3. Welke spullen verkopen goed op Bol.com?

Focus je niet op de massamarkt, want de wensen van de consument gaan een stuk verder. Het is hierbij van belang om exclusieve spullen te verkopen, die mensen niet kunnen kopen bij een bouwmarkt of lokale aanbieder. 

Ik zal dit even toelichten aan de hand van de elektronicamarkt, die op dit moment ook booming is. Het is gemakkelijk om te kiezen voor de verkoop van batterijen of lampen, maar dit gaat er niet voor zorgen dat je succesvol gaat verkopen via Bol. 

Een prachtig voorbeeld van een exclusief product zijn de welbekende ledstrips, die je ongetwijfeld een keer op het internet voorbij hebt zien komen. Dit product vind je in bijna geen enkele winkel in jouw buurt of bouwmarkt. Als de consument dit product wil bemachtigen, gaat de consument direct online zoeken. Dit is dus essentieel om je te onderscheiden van de massamarkt. 

Stap 4. Onderscheiden van de concurrent

Een ander voorbeeld van een markt die booming is, is de markt van sieraden en kleding, want iedereen heeft het nodig. De categorie is enorm breed en biedt dus een groot aantal mogelijkheden. Ook in deze categorie is het dus weer enorm van belang dat je je producten gaat onderscheiden van de grotere aanbieders en dat je exclusieve producten aanbiedt. 

Wat je kan helpen bij het onderscheiden van de concurrent, is om de nadelen van je concurrent te onderzoeken. Kruip in de schoenen van een consument en zoek een aantal producten op Bol. Beantwoord de volgende vragen voor jezelf tijdens het zoeken, zo kan je vaak al een goed idee om je te onderscheiden van je concurrenten.

  • Is het duidelijk wat je krijgt?
  • Hoe lang is de levertijd?
  • Wat zijn de verzendkosten?
  • Zijn er bundel deals (5 voor de prijs van 3)?
  • Wat mis je? 
  • Wat zou jij meteen anders doen? 

Wat dus het belangrijkst is, is je te onderscheiden van andere verkopers. Hierboven heb ik een aantal punten genoemd waar je je op kan onderscheiden zoals: de levertijd, breng je wel of niet verzendkosten in rekening en maak je wel of geen gebruik van bundel deals. 

Denk ook eens aan je leveranciers

Een ander aspect waar je je enorm op kan onderscheiden ten opzichte van overige verkopers zijn je leveranciers. Als jij één van de goedkopere leveranciers hebt gevonden, met een goede kwaliteit product, is het handig om ervoor te zorgen dat je een shipping agent inhuurt. Hier kom ik later op terug. 

Een euro extra omzet is immers niet altijd een euro extra winst, maar een euro minder inkoopkosten is wel altijd een euro extra winst 😉

Vind een shipping agent

Terugkomend op een shipping agent inhuren, kan dit essentieel zijn in jouw aanvoer van voorraad. De taak van je shipping agent is het uitvoeren van administratieve formaliteiten die vervuld moeten worden. Denk hierbij aan het aanvragen van vergunningen, prijsaanvragen en -onderhandelingen. Ook het boeken van ladingen bij rederijen, opslag van goederen, organisatie van kleine loten goederen en het invullen en verwerken van douaneformulieren zijn taken van je shipping agent. Dit kost je dus enorm veel tijd, als je een goede en betrouwbare agent hebt. Zelfs het labelen en stickeren van elk product kan tot de taken behoren. 

Alibaba vs Aliexpress om producten in te kopen

Een goede leverancier vinden is namelijk al een flinke taak op zich. Er zijn een aantal aspecten van belang bij je leverancier namelijk: kwaliteit, spreekt de leverancier goed Engels en hoe lang het verzenden van de producten duurt.

Vaste, betrouwbare en consistente leveranciers zijn vooral te vinden op Alibaba.com. Vaak hoor je nog weleens dat aliexpress goede leveranciers bevat, maar niks is minder waar. 

Grote partijen voorraad inkopen via aliexpress levert een hoop gedoe op. Dit komt voornamelijk, omdat Aliexpress al een website voor vooral consumenten is. Alibaba daarentegen, is er echt voor gemaakt om andere verkopers te voorzien van voorraad. Alibaba kun je dus zien als een B2B site, terwijl Aliexpress meer een B2C site is. 

Productfoto’s op Bol

Een ander belangrijk punt voor je producten om je te onderscheiden van je concurrenten op een site als Bol.com zijn je foto’s. Heb jij super standaard foto’s van je product met een witte achtergrond zoals iedereen of onderscheid je je door een originele foto met een mooie achtergrond te maken?

Dit kan een enorm verschil maken. Elke verkoper die zijn product fotografeert met een simpele witte achtergrond, lijkt hetzelfde als de rest. Telkens als je een product op Bol.com zoekt, spreekt de ene foto je meer aan dan de andere. Bedenk bij jezelf eens waarom dit zo is en verwerk dit in je eigen foto’s.

Een scorende producttitel meegeven

De laatste tip die ik je wil geven, is het maken van een goede titel voor je product. Verwerk hier veel steekwoorden in, zodat de klanten jouw product eerder vinden dan de rest. Gebruik meerdere namen en synoniemen en verwerk een aantal kenmerken van het product in je titel. Zie de foto’s hieronder voor enkele voorbeelden. 

Scorende producttitel Anti blafband

Scorende producttitel krijtstiften
Scorende producttitel krijtstiften

Scorende producttitel topLED

Zoals je ziet, zijn het verschillende producten van verschillende verkopers. Wat ze gemeen hebben, is dat ze alle drie een goed verkopend product hebben. Wat natuurlijk direct opvalt is dat ze een lange titel hebben, met synoniemen en kenmerken. Op deze manier word je product sneller gevonden en komen mensen sneller bij jouw product terecht. Precies wat je nodig hebt om succesvol te verkopen via Bol. 

Conclusie: dé tips voor succesvol verkopen via Bol

Je hebt een hoop tips en voorbeelden gelezen voor het succesvol verkopen Via Bol. Om te beginnen gaf ik de vier stappen die je kan doorlopen voor het vinden van de juiste markt, producten en het verslaan van je concurrenten. 

Om de concurrenten te verslaan, gaf ik je enkele tips, zoals: levertijd, exclusieve producten, een goede leverancier, de productfoto’s en een scorende titel. Hopelijk heb je iets aan de tips, want onderscheiden staat in dit geval gelijk aan winnen. 

Heb je nog vragen of tips? Laat ze hieronder achter.

Deel met je vrienden:

Deze artikelen vind je wellicht ook interessant.

Mijn beste 7 personal finance tips ontvangen?

Geef een reactie