Foto van Lisa

Lisa

Delen
Foto van Lisa

Lisa

Woolsocks review: altijd automatische cashback over je boodschappen

Woolsocks review

Ik installeerde zelf de Woolsocks app en kreeg direct een leuke verrassing, namelijk bijna € 8,- cashback over eerder gedane boodschappen. Woolsocks* is een nieuwe app in cashback-land waarmee je automatische cashback kunt krijgen bij diverse alledaagse winkels zoals de Albert Heijn, Lidl en de Hema, middels het koppelen van je bankrekening. Grote kans dat ook jij direct cashback kunt ontvangen als je een account aanmaakt! Dat niet alleen, je kunt ook nog andere handige dingen regelen met de app, ook als je je bankrekening niet wilt koppelen.

Maar wat is Woolsocks precies? Hoe werkt het, en is het wel veilig? We zochten het voor je uit en in deze Woolsocks review lees je er alles over.

Woolsocks review

 

Bron: Woolsocks.eu

Woolsocks, the money app

Woolsocks, the money app is opgericht door twee van de founders van het welbekende beleggingsplatform DEGIRO. De achterliggende gedachte van deze app is dat geldzaken vaak veel tijd kunnen kosten, en dat overzicht behouden lastig kan zijn. Met deze app hebben de founders zich tot doel gesteld om mensen te helpen om de controle over hun financiën terug te krijgen.

Wat is Woolsocks?

In de Woolsocks app kun je als gebruiker al jouw bankrekeningen koppelen. Vervolgens word je getrakteerd op één gecategoriseerd overzicht van al jouw uitgaven en inkomsten. Zo kun je eenvoudig zien welke (ongebruikte?) abonnementen je nog hebt lopen (die eventueel opgezegd kunnen worden), en krijg je inzicht in jouw uitgavenpatroon. De inzichten die je krijgt doen me wat denken aan de overzichten die je kreeg in de Grip app van ABN AMRO. Aangezien ABN AMRO met Grip gestopt is in november 2022, is het wat mij betreft een fijne bijkomstigheid dat deze app soortgelijke inzichten verschaft in alle maandelijkse inkomsten en uitgaven. 

Naast het overzicht terugbrengen in je financiën helpt de app je een handje met besparen. Middels zogenaamde “auto rewards” ontvang je als gebruiker automatisch een gedeelte van je uitgaven terug, zonder dat je daar iets voor hoeft te doen dus. Naast auto rewards kun je ook gebruik maken van online cashback acties via linkjes. Het geld dat je terugkrijgt komt terecht in je ‘Saving Sock’. Letterlijk die oude sok dus, een mooie knipoog naar vroeger. Het bedrag in je Saving Sock kun je vervolgens op je bankrekening laten uitkeren, laten staan, of schenken aan een goed doel.  

Woolsocks voegt steeds nieuwe features toe aan de app. Zo kun je sinds kort ook je kassabon inscannen waarmee je cashback kunt verdienen, en kun je cadeaukaarten aanschaffen in de app. 

Woolsocks zelf uitproberen*

Wat maakt Woolsocks anders?

Waarom zou je voor Woolsocks kiezen? Er zijn tenslotte al diverse cashback websites op de markt, zoals Euroclix* en CashbackXL bijvoorbeeld. Het onderscheid zit hem in de koppeling met je bankrekening en de snelheid van de uitbetaling.

Bij reguliere cashback websites ontvang je cashback door via de site van de cashback provider door te klikken naar de webshop waar je een aankoop wilt doen. Hieraan zijn, ten opzichte van Woolsocks, een aantal nadelen verbonden. Namelijk:

  • Je moet een handeling doen om te zorgen dat je cashback zult ontvangen. Je moet namelijk eerst doorklikken via de affiliate link van de cashback provider;
  • Je krijgt alleen cashback over online aankopen; en
  • Je moet vaak lang wachten totdat je cashback wordt goedgekeurd en uitbetaald.

Woolsocks lost deze nadelen voor je op. Omdat je bankrekening is gekoppeld, herkent de app automatisch je aankopen en de winkel waar je je aankoop hebt gedaan. Zowel online als in een fysieke winkel. Vervolgens wordt je cashback automatisch voor je geregeld, hier hoef je helemaal niets meer zelf voor te doen. Bovendien zijn ze bij Woolsocks van mening dat lang wachten op je cashback voor niemand leuk is, dus betalen ze vrijwel direct je cashback uit.

Woolsocks rewards

 

Bron: Woolsocks.eu

Overbodige abonnementen opzeggen via Woolsocks

Een ander bijkomend voordeel van Woolsocks is dat je via de app direct een overzicht krijgt van al je lopende abonnementen, ook die abonnementen waarvan je misschien was vergeten dat je ze had ;-). In het overzicht zie je het maandbedrag, wat het abonnement je jaarlijks kost en wat al je abonnementen je maandelijks in totaal kosten. Daarnaast zie je bij al je abonnementen een knop “opzeggen”. 

Via deze functionaliteit kun je Woolsocks volledig gratis jouw abonnementen voor je laten opzeggen, zonder dat je zelf hoeft te mailen of met de klantenservice hoeft te bellen. Het is een kwestie van klikken op opzeggen, een paar korte stappen doorlopen waarbij je om de informatie wordt gevraagd die nodig is om je abonnement voor je te kunnen beëindigen, en klikken op bevestigen. Je kunt zelfs aangeven of je wilt dat de partij bij wie je je abonnement opzegt ook direct al je persoonsgegevens verwijdert. 

Woolsocks abonnementen opzeggen functionaliteit

 

Abonnementen opzeggen via de Woolsocks app

Sparen via Woolsocks

Naast cashback en inzicht in je financiën biedt de app je tevens een spaarrekening aan. Deze rekening heeft een eigen IBAN, waardoor je hier ook daadwerkelijk geld op kunt ontvangen en verzenden. Waarom je dit zou doen? Als je ervoor kiest om je besparingen en beloningen die je ontvangt via de app op deze rekening te laten storten, ontvang je jaarlijks een bonus van 3% over het bedrag in je Saving Sock. Hier moet ik wel bij vermelden dat ik hierover in de app zelf niks kan terugvinden, en ik ben nog geen jaar lid van Woolsocks dus heb nog niet kunnen valideren of dit ook echt zo werkt. 

De Woolsocks app koppelen met je bankrekening

Om optimaal gebruik te kunnen maken van Woolsocks dien je de app te koppelen aan je bankrekening. De koppeling van je Woolsocks account met je bankrekening verloopt via PSD2 wetgeving, daarover zo meer. Het gevolg hiervan is dat je iedere 90 dagen de koppeling met je bank moet vernieuwen. Dit werkt hetzelfde als wanneer je al jouw bankrekeningen bijvoorbeeld in het overzicht van je ABN AMRO app wilt weergeven. Het koppelen werkt makkelijk en lukte bij mij in een keer, al las ik ook reviews dat gebruikers het soms twee of drie keer moesten proberen voordat de koppeling was gemaakt. 

Het koppelen van je bankrekeing is overigens niet meer verplicht, je kunt de app ook gebruiken zonder dit te doen maar kunt dan van minder functionaliteiten gebruik maken. 

Is het veilig om mijn bankrekening aan Woolsocks te koppelen?

Het korte antwoord is ja, dit is veilig. Maar voordat je zomaar je bankrekening aan een app koppelt, denk je natuurlijk wel even na. Logisch ook, want we hebben het hier wel over je persoonlijke financiën. Gelukkig bestaat er wet- en regelgeving voor dit soort zaken, die waarborgt dat de koppelingen veilig zijn.

De regelgeving die regelt dat jij je bankrekening kunt koppelen met Woolsocks heet de (vernieuwde) Payment Services Directive, ofwel PSD2. Dit is een Europese wet voor betalingsverkeer die in februari 2019 in Nederland is ingevoerd en waarmee je onder andere derde partijen toegang kunt geven tot je betaalgegevens.

Natuurlijk kan niet zomaar iedere partij hier gebruik van maken. Het bedrijf waarmee je je bankrekening wilt koppelen moet hiervoor een vergunning hebben bij De Nederlandsche Bank (DNB) of in een andere EU-lidstaat. Twijfel je of iets een valide partij is? Dan kun je altijd nagaan of een partij ook daadwerkelijk een vergunning heeft op de website van DNB. In de algemene voorwaarden die ik dat Woolsocks valt onder BudgetBakers S.r.o.. Deze partij heeft een vergunning bij DNB.

Voordelen Woolsocks

  • Je ontvangt automatische cashback bij fysieke winkels, niet alleen online
  • Cashback over je dagelijkse aankopen bij winkels als Albert Heijn, Lidl, Hema, Kruidvat en Etos
  • Eenvoudig je ongebruikte abonnementen opzeggen via de app
  • Inzichten in je inkomsten en uitgaven
  • Gratis of met korting nieuwe producten uitproberen via de app
  • De app is overzichtelijk en gemakkelijk in gebruik
  • Het koppelen van je bankrekening gaat gemakkelijk
  • Diverse verschillende cashback functionaliteiten bij elkaar in één app

Nadelen Woolsocks

  • Het koppelen van je bankgegevens, en een app toestemming geven om je bankmutaties uit te lezen blijft toch spannend. Al heeft Woolsocks heeft hier wel een vergunning voor bij De Nederlandsche Bank, en voldoet aan de eisen die hiervoor gelden.
  • Verwacht niet dat je rijk zult worden met deze cashbacks, het gaat maar om kleine bedragen.

Mijn eigen Woolsocks ervaringen

Zelf heb ik de Woolsocks app inmiddels een aantal maanden getest. Bij de eerste aanmelding bleek dat zodra je je bankrekening koppelt, je rekening direct wordt gescand en je de cashback over aankopen over de afgelopen 90 dagen óók nog ontvangt. Direct na aanmelding had ik dan ook een saldo van € 7,82 in m’n sok zitten! Tuurlijk, dat is niet veel, maar ik had het niet verwacht en dus was het toch een leuke meevaller. Zeker als je bedenkt dat je hier niets extra’s voor hoeft te doen.

De app is makkelijk in gebruik en werkt vrij intuïtief, al vind ik de verstrekte informatie in de app soms wat summier. Zodra de cashback voor een aankoop in een aangesloten winkel is verwerkt, krijg je hiervan een melding met je verdiende cashback. Bij mij is dit meestal 1-3 dagen na het doen van een aankoop. Tot nu toe werkt het erg goed, en ik vind het heel fijn dat supermarkten als de Albert Heijn en Lidl, maar ook bijvoorbeeld het Kruidvat en de Etos bij de app zijn aangesloten. Dit zijn winkels waar ik regelmatig kom en zo loopt het toch best snel op met de cashback bedragen!

Daarnaast heb ik gebruik gemaakt van de functionaliteit om een abonnement op te zeggen, en ik moet zeggen dat ik hiervan onder de indruk ben. Binnen een week nadat ik mijn verzoek tot opzegging via de Woolsocks app had verzonden, kreeg ik een bevestiging van de betreffende partij dat mijn abonnement is stopgezet. Nog een paar dagen later kreeg ik een mailtje dat ook mijn verzoek om mijn persoonsgegevens te verwijderen was verwerkt, en dat ik geen communicatie meer van hen zou ontvangen.  

Conclusie

Al met al ben ik erg te spreken over de app Woolsocks. Gemak dient de mens, en deze app werkt echt heel gemakkelijk. Zodra je je bankrekening gekoppeld hebt, ontvang je automatische cashbacks op je boodschappen en andere aankopen, zonder dat je daar nog iets voor hoeft te doen. Alleen dus even iedere 90 dagen je koppeling met de bank vernieuwen. Daarnaast bieden ze bij Woolsocks fijne extra’s aan, zoals het opzeggen van je abonnementen en de “bonus” rente die je ontvangt als je je geld in je sok laat zitten.

 

Wel haal je het meeste uit de app als je je bankrekening koppelt met de app, dus als je dat doet verschaf je een derde partij inzicht in jouw uitgavenpatroon. Hoewel dit gereguleerd is en Woolsocks een licentie bij De Nederlandsche Bank heeft om dit te doen, kan ik me voorstellen dat dit wellicht niet prettig voelt voor je. Als je hier geen problemen mee hebt dan is deze app zeker het installeren waard wat mij betreft, maar ook als je je bankrekening niet koppelt kun je de app gebruiken voor reguliere cashbacks en het inscannen van je bonnetjes. 

Aangezien ze nog niet zo lang bestaan, ben ik benieuwd wat voor fijne functionaliteiten er nog meer bij gaan komen in de app! 

Zelf benieuwd geworden naar Woolsocks? Open dan hieronder je account.

Open je Woolsocks account*

Deel met je vrienden:

Deze artikelen vind je wellicht ook interessant.

Mijn beste 7 personal finance tips ontvangen?

Dit bericht heeft 9 reacties

  1. Richard

    Beste Lisa,

    Wat ik mis in jouw review is het privacy aspect. je betaalgegevens vrijgeven aan een commerciele partij is namelijk niet zonder risico. Deze gegevens zijn een schat van informatie voor heel veel partijen en deze data kan dus voor veel geld worden doorverkocht naar andere commerciele bedrijven en ze kunnen dus zo op straat komem liggen, dit is zeer kwalijk en kan tot grote problemen zorgen. ik ben van mening dat de kleine voordeeltjes die het met zich meebrengt, niet opweegt tegen het risico.. Besef wel: als je ergens een voordeeltje krijgt, dan staat daar altijd wat tegenover. In dit geval dus het vrijgeven van heel waardevolle personlijke data . Niet doen!

  2. Bjorn

    Woolsocks en scoupy vind ik niks meer door deze ervaring

    Uitbetaling aanvraag naar meerderen…

    Uitbetaling aanvraag naar meerderen maanden te moeten wachten op de cashback

    Naar Uitbetaling aanvraag 5 dagen gewacht nog niks contact opgenomen krijg ik te horen de Uitbetaling is geblokkeerd dus we gaan de Uitbetaling aanvraag annuleren probeer het maar met kleine bedrag van 50 euro de cashback is 4000 euro dan ben ik bijna een jaar kwijt aan me geld ontvangen als er niet elke keer een probleem op doet

    Naar dat het geannuleerd is toch maar weer opnieuw gedaan met meteen het verzoek om de uitbetaling te controleren kreeg te horen dat er niks mis mee is en dat het max binnen 5 werkdagen op me rekening moest staan

    Ondertussen is het de 6 de werkdag en nog steeds niks ook op de app staat dat het nog steeds in uitvoering is

    Ze reageren ook niet meer op mijn mailtjes

    Ik word gewoon in de maling genomen door ze

  3. Vera

    bij mij heeft Woolsocks eerst 50 euro incasso kosten geïncasseerd en nu 140 euro . De eerste keer heb ik het bedrag gestorneerd en een aantal keer gevraagd waarom ze dat hebben afgeschreven en ik kreeg nooit reactie. Nu ga ik dat weer doen ik hoop dat ze nu wel antwoord kunnen geven

    1. Lisa

      Hi Vera, wat vreemd! Heb dit nog niet eerder gehoord van Woolsocks en zelf dit probleem ook niet. Hopelijk krijg je snel tekst en uitleg!

  4. Peet

    Als de app van Scoupy en Woolsocks werkt, zijn het hele fijne apps om mee te werken. Maar sinds ze samen gegaan zijn, is het de ene na de andere ellende. Vergoedingen van bijvoorbeeld supermarkt bezoeken, worden niet bijgeschreven. Als je deze dan wil claimen via de app, krijg je als melding dat er reeds een ander account de vergoeding krijgt. Maar dat kan helemaal niet, want ik ben al maanden bezig om mijn mailadres te wijzigen, want volgens hun app ook kan, maar krijg geen bevestigingsmail van het nieuwe mailadres. En per mail van Woolsocks te horen gekregen dat het mailadres wijzigen niet mogelijk is.
    Als je een aankoop via de Scoupy bij bijvoorbeeld Bol.com doet, krijg je deze ook niet vergoed. Melding gedaan via de app. Je krijgt een melding dat je binnen een paar dagen een reactie krijgt. Maar na een week geen reactie. Mail gestuurd. Krijg de melding dat ik de melding via de app moet sturen. Vervolgens staat mijn aankoop bij Bol.com niet meer tussen de online aankopen, maar bij de aankopen in de winkel. Maar die kan ik niet claimen omdat de vergoeding naar een ander account gaat…..
    De afgelopen dagen stond er in zowel de app van Scoupy als van Woolsocks dat ze problemen hebben en werken aan een oplossing. Ik hoop dat ze er nog steeds mee bezig zijn, want ik heb ondertussen een hele administratie aan moeten leggen, welke vergoedingen ik nog krijg.
    Kortom, er zijn nog heel wat verbeter puntjes. En mocht je denken, bel ze dan even, tja, vaak gedaan, maar er wordt niet opgenomen.

  5. Annelies

    zou het graag proberen.
    maar twijfel nog even

    1. Lisa

      Altijd goed om er nog even over na te denken! Waar twijfel je nog over?

  6. TineJ

    Besparing met Woodsocks is beperkt tot € 5 per maand?
    Stapelen/combineren met andere Cashback sites van cashback op dezelfde aankoop is mogelijk?
    Ben benieuwd hoe dat zit.

    1. Robin

      Hi Tine, waarom zou het beperkt zijn tot 5 euro per maand?

      Ik denk dat stapelen afhangt van waar je het koopt en welke actie. Kan me voorstellen dat er slimmmigheden zijn om dingen te combineren.

      Robin

Geef een reactie