Picture of Lisa

Delen

Kosten roadtrip Amerika november 2023

Kosten Roadtrip Amerika November 2023

Misschien heb je het al voorbij zien komen op onze social media, maar Robin en ik waren van half oktober t/m half november op vakantie in Amerika. We maakten een fantastische roadtrip door “The Southwest”. Veel nationale parken en natuurlijk kon een bezoekje aan Las Vegas niet ontbreken. In dit artikel neem ik je mee in de highlights én de kosten voor onze roadtrip Amerika van 26 dagen.

Budget roadtrip Amerika

Voor vertrek maakten we een budget voor onze reis. We brachten in kaart welke kosten we ongeveer verwachtten te maken voor reizen, verblijf, activiteiten en eten & drinken. We gebruikten hiervoor onze eigen vakantieplanning sheet

We schatten in dat we ongeveer € 8.000 nodig zouden hebben:

• € 1.700 voor vliegtickets (British Airways)
  • € 1.000 voor autohuur (excl. verzekering, zie volgende paragraaf voor toelichting)
  • € 1.700 voor hotelkosten
  • € 3.600 totaal dagbudget

Het dagbudget is inclusief activiteiten, eten & drinken, benzinekosten en overige kosten.

Kosten autohuur

We boekten onze huurauto via Kyte en dat is ons echt enorm goed bevallen. Alles is enorm duidelijk en je kunt op veel plaatsen de auto zelfs bij je hotel/verblijfplaats laten afleveren! Ook is de app super overzichtelijk, communiceren ze goed, is de klantenservice goed bereikbaar en zelfs enorm proactief (als ze iets zien mailen ze je direct met info/vragen of alles goed gaat!).

Ook zijn ze heel flexibel en kun je gemakkelijk via de app extra dagen bijboeken of je huurtermijn verkorten. Als je toch van gedachten bent veranderd dan kun je je huur nog kosteloos annuleren tot 48 uur van te voren. Annuleer je binnen 24 uur van te voren dan betaal je ook slechts $ 25. Enorm goede service vind ik, en bovendien waren ze een van de goedkopere aanbieders die we konden vinden.

Kyte heeft ons niet gesponsord, we hebben alles gewoon zelf betaald. Wel heb ik eventueel een vriendenlink voor je, mocht je via Kyte je huurauto willen boeken:

Met de code lisak28 krijg je $30 korting op je eerste boeking (en krijgen wij ook $30 tegoed voor een toekomstige boeking).

We sloten geen autoverzekering af via de autoverhuurder, maar kozen ervoor om een Mastercard Black aan te schaffen. Via Mastercard Black is een uitgebreide reis- en autoverzekering inbregrepen, wat zeker bij langere autohuur een fikse besparing kan opleveren. De creditcard zelf is duur, namelijk € 204 per jaar en een extra card kost nog eens € 124, maar goedkoper dan het afsluiten van een losse autoverzekering bij het verhuurbedrijf. Lees echter wel goed de kleine lettertjes voordat je hieraan begint, zo moeten bijvoorbeeld alle bestuurders in het bezit zijn van een Mastercard Black! We zullen hier binnenkort ook nog een artikel over schrijven.

Roadtrip Amerika itinerary & highlights

In totaal verbleven we 26 dagen in Amerika en verbleven we op 13 verschillende plekken. Vrienden van ons wonen in Denver, daar verbleven we in totaal ongeveer een week. Verder was onze (niet zo standaard) route als volgt:

1. Denver
    Hier wonen vrienden van ons en we verbleven bij hen thuis. Vanaf hier bezochten we het Red Rocks Amphitheatre, een prachtige concertlocatie tussen de rotsen, Rocky Mountain National Park, Eldorato State Park en diverse miners/mountain villages. Dikke bonus: omdat we er in de herfst waren, werden we getrakteerd op prachtige goud, gele en rode bomen overal. Zo mooi!
    Details verblijf: bij vrienden thuis, kosten $ 0
  2. Glenwood Springs
    De eerste bestemming van onze roadtrip! We deden hier de Hanging Lake trail. Echt een aanrader! Je loopt een paar km omhoog en wordt boven getrakeerd op een prachtig bergmeer en watervallen. Verder staat Glenwood Springs bekend om z’n hotsprings. Niet vervelend om even in te relaxen na een dag hiken! We verbleven hier 1 nacht op doorreis naar Moab.
    Details verblijf: Glenwood Springs Cedar Lodge, 1 nacht. Kosten $ 111,44
  3. Moab
    Moab is een perfecte uitvalsbasis om Arches National Park, Canyonlands National Park en Dead Horse Point State Park te bezoeken. Stuk voor stuk prachtige parken en absoluut de moeite waard! Ook zijn hier in de buurt veel petrogliefen te vinden, heel bijzonder! We verbleven hier 3 nachten.
    Details verblijf: Hal Canyon Campground (BLM land), 2 nachten. Kosten $ 40
    Expedition Lodge Moab, 1 nacht. Kosten $ 111,21
  4. Tropic
    Vanaf Moab vertrokken we richting Tropic, om Bryce Canyon National Park te bezoeken. Onderweg maakten we nog een tussenstop bij Capitol Reef National Park. Een wat kleiner en rustiger park waar je met de auto gemakkelijk doorheen kunt rijden. Je rijdt hier doorheen als je de Utah 12 Scenic Drive rijdt. Echt een práchtige route, absoluut de moeite waard!

Bryce Canyon National Park staat bekend om z’n grote populatie Hoodoo’s, een soort rotsige punten. Super indrukwekkend en prachtig park! Hier hebben we 2 dagen doorgebracht. We liepen de Fairyland Loop Trail, Queens Garden Trail en de Navajo Loop trail.
    Details verblijf: Bryce Valley Lodging, 2 nachten. Kosten $ 210,63
  5. Kanab
    Kanab ligt ongeveer in het midden tussen Bryce en Zion in, dus we bezochten Bryce in de ochtend voor dag 2 en gingen toen richting Zion. Nog zo’n enorm indrukwekkend park, Zion. Bekend om de Angel’s Landing Trail (Robin heeft ‘m gelopen, ik durfde uiteindelijk niet..) en The Narrows.
    Details verblijf: Quality Inn Kanab National Park Area, 1 nacht. Kosten $ 67,12
  6. Hurricane
    Vanuit Hurricane bezochten we Zion en daar liepen we heel wat af. Nadat Robin terugkwam van Angel’s Landing besloten we een stuk van de Rim Trail te doen. Ik dacht dat deze 3 mile was, maar dat bleek 13 mile te zijn, haha! Prachtige hike waar we bijna niemand tegenkwamen onderweg. Zeker de extra miles waard, al hebben we ‘m gezien de tijd helaas niet helemaal kunnen doen.
    Details verblijf: Super 8 by Wyndham Hurricane Zion NP, 2 nachten. Kosten $ 129,64
  7. Las Vegas
    Tsja, wat happens in Vegas stays in Vegas ;-). Enorm over de top maar toch ook geweldig!
    Details verblijf: Airbnb (deze), 1 nacht. Kosten $ 100
  8. Laughlin
    Tussenstop onderweg naar Williams (Grand Canyon). Dit is een soort mini Las Vegas maar dan voor bejaarden. We besloten nog een gokje te wagen en dat was eigenlijk best wel lachen. Ik zou deze bestemming niet per se aanraden, wij sliepen hier alleen omdat we even een goedkope overnachtingsplek zochten op de route. Voor 1 nacht was het prima.
    Details verblijf: Edgewater Laughlin, 1 nacht. Kosten $ 47,72
  9. Williams
    Williams ligt op de oude Route 66, dus die pakten we een stukje mee. Tof om te zien, maar er is niet super veel van over helaas en Google Maps probeert je regelmatig naar de nieuwe weg terug te sturen. Vanaf hier bezochten we de Grand Canyon. Zo indrukwekkend! Echt bizar mooi.

Op dag 1 deden we een lange hike: vanaf de rand van de canyon helemaal naar beneden. Super pittig omdat je kilometers lang echt alleen maar naar beneden loopt. En vervolgens moet je alles natuurlijk ook weer om hoog. Maar prachtig, echt alle moeite waard.

Op dag 2 was het tijd voor een helikoptervlucht over de canyon! Een cadeautje/date night van Robin. Zo geweldig! Echt moeilijk te beschrijven hoe mooi dit was. En bizar hoe ongelofelijk groot de Grand Canyon is.
    Details verblijf: Motel 6 Williams (overigens geen aanrader wat ons betreft), 3 nachten. Kosten: $ 184,43
  10. Page
    Bij Page kun je de bekende Horseshoe Bend bezoeken en Antelope Canyon. Antelope Canyon ken je misschien wel van de Microsoft Screensaver! Echt ontzettend bijzonder en mooi.
    Details verblijf: Super 8 by Wyndham Page/Lake Powell, 1 nacht. Kosten: $ 63,99
  11. Cortez
    Mesa Verde National Park stond hoog op mijn lijstje en deze kun je bezoeken vanuit Cortez. De Puebloans, de vroegere bewoners van deze regio, bouwden hier hun dorpen in de rotsen. Enorm bijzonder om te zien en super interessant om meer over de geschiedenis van deze mensen te leren.
    Details verblijf: Retro Inn Mesa Verde, 1 nacht. Kosten: $ 68,88
  12. Mosca
    Ons laatste verblijf van deze roadtrip was in Mosca, we verbleven in The Great Sand Dunes lodge, een hotel midden in het Great Sand Dunes National Park. Dit is de grootste zandduin van de USA. Helaas hadden we hier sneeuw, dus zijn we maar kort het park in geweest.
    Details verblijf: Great Sand Dunes Lodge, 1 nacht. Kosten: $ 133,16
  13. Denver
    Als laatste bestemming terug naar onze vrienden in Denver. Hier verbleven we de laatste 3 dagen voordat we terugvlogen naar Nederland. We deden het lekker rustig aan, na een overvolle roadtrip agenda. Op zaterdagavond sloten we de reis af met een Ice Hockey wedstrijd in Denver, op zondag vlogen we terug naar huis.
    Details verblijf: bij vrienden thuis, kosten $ 0.
Polarsteps – route van onze roadtrip

We verbleven voornamelijk in motels en verplaatsen ons van A naar B met een huurauto. We verbleven op iedere plek 1 tot maximaal 3 nachten, met uitzondering van Denver.

Hotel kosten roadtrip Amerika

De hotelkosten tijdens onze roadtrip zijn ons enorm meegevallen, al had dit wellicht ook te maken met het feit dat we grotendeels in het laagseizoen reisden. In totaal hebben we 17 nachten in hotels geslapen of gekampeerd en dat kostte ons omgerekend gemiddeld € 71 euro per nacht. Wel merken we op dat we geen enkel hotel voor vertrek hebben vastgelegd, en alles dus onderweg op de dag zelf of een dag van te voren hebben geboekt. Wellicht dat dit sterk van invloed is geweest op de prijzen, omdat we last-minute plekjes boekten.

Ook zijn de prijzen echt enorm afhankelijk van waar je verblijft en hoeveel luxe je wilt. Moab was bijvoorbeeld vrij duur, en daar hebben we ervoor gekozen om 2 nachten op BLM-land te kamperen. Je kunt dan je eigen tentje opzetten op een door de overheid aangewezen stuk land voor $ 20 per nacht. Vaak zijn dit super mooie idyllische plekjes, langs een rivier bijvoorbeeld. ‘s Avonds werden we getrakteerd op een prachtige sterrenhemel!

We zijn beide niet echt kampeerders, maar voor 2 nachtjes was dit echt meer dan prima en stiekem best wel leuk! Al waren we daarna wel heel blij met weer een normaal bed en een warme douche. Vooral dat laatste, ook voor de mensen in onze buurt. 😉

Verder verbleven we voornamelijk in motels. Wij vinden het belangrijk dat het schoon en netjes is, maar hoeven niet per se in super fancy hotels te slapen. We komen er letterlijk alleen om te slapen en vertrekken ‘s ochtends meestal weer vroeg, dus luxe hebben we niet nodig.

Ook in Vegas waren de hotels op de strip echt bizar duur, al is dat zeker niet altijd zo. Vrienden vertelden ons dat half Vegas last had van bedbugs en dat daardoor veel hotels (deels) gesloten waren, en ook kwam de Formule 1 een week na ons verblijf naar Las Vegas, wat de prijzen ook lekker op dreef. Het resultaat was dat het goedkoopste hotel in de buurt van de strip meer dan $300 per nacht kostte, en dat had op Booking.com een 4 als beoordeling. Dat gingen we dus niet doen! Dus boekten we een Airbnb iets verder van de strip vandaan, 10 minuutjes rijden ongeveer, voor $100 per nacht en dat was echt heel fijn en goed!

Hebben we ons budget gehaald? Jazeker. We hadden € 1.700 begroot, en gaven in werkelijkheid uiteindelijk € 1.198,93 uit aan hotelkosten.

Dagbudget kosten roadtrip Amerika

Qua dagbudget hadden we gemikt op een totaal budget van € 3.600 voor de hele reis. Omgerekend is dit zo’n € 144 per dag voor eten en drinken, benzine, activiteiten en evt. wat souvenir shopping.

Van tevoren was ik bang dat dit wat krap zou zijn, maar uiteindelijk lukte dit prima! We gaven in totaal € 3.158 uit, omgerekend zo’n € 126 per dag. In het overzicht hieronder zie je wat we in totaal uitgaven per categorie.

Ons dagbudget ging voornamelijk op aan eten en KOFFIE. Heel veel koffie, haha. Iedere dag haalden we wel ergens een lekker koffietje onderweg, dat was echt ons genietmomentje. Kosten: ongeveer $12 per dag.

Verder aten we meestal 1 of maximaal 2 keer per dag buiten de deur (ontbijt en diner). Lunch haalden we vaak in de supermarkt, omdat we overdag vaak aan het hiken waren in een van de vele prachtige national parks die we bezochten. Daar heb je vaak maar weinig horeca gelegenheden, dus namen we zelf eten en water mee. Ontbijt zat vaak wel bij het hotel inbegrepen, maar de keren dat dat niet zo was ontbeten we dus buiten de deur. Ontbijt bijboeken in Amerika is trouwens niet echt een aanrader, het was nergens lekker en je krijgt overal plastic wegwerp bordjes/bekers/bestek. Ze doen daar in ieder geval nog niet aan een plastic tax.

Benzinekosten zijn ons enorm meegevallen. We betaalden gemiddeld zo’n $3,50 per gallon (= 3 liter) benzine. Dus ongeveer $1,17 per liter. We reden ongeveer 4.000 km in totaal en dat heeft ons omgerekend ongeveer € 300 gekost.

Verder kochten we nog wat souvenirs, wat outdoorkleding en een cadeautje voor de vrienden waar we verbleven. Totale kosten: € 355.

Qua activiteiten hebben we voornamelijk geld uitgegeven aan een America The Beautiful annual pass ($80) en entree voor verschillende State Parks waarbij de nationale parken pas niet geldig is ($10 – $20 per park). Verder hebben we nog een paar honderd euro vergokt in de casino’s van Las Vegas en Laughlin en een concert in het Red Rocks Amphitheatre in Denver meegepakt. In het tabelletje heeft dit grofweg betrekking op de categorieën activiteiten en cash samen.

We organiseerden ook nog allebei een date night (ik nam Robin mee uit eten en trakteerde hem op een tour door Antelope Canyon, hij trakteerde mij op een helikoptervlucht over de Grand Canyon!) en deze zijn in dit budget niet meegenomen, omdat we dat elkaar echt cadeau doen en het geld daarvoor niet van de gezamenlijke (spaar)rekening halen. Met deze kosten erbij komen we denk ik uit op een totaal van € 8.000 voor de hele vakantie.

Conclusie kosten roadtrip Amerika 2023

Al met al zijn we netjes binnen ons budget gebleven met deze reis. Vooraf dacht ik echt dat reizen door Amerika veel duurder zou zijn dan het uiteindelijk is gebleken. Tuurlijk, je kunt het zo duur maken als je zelf wilt en als we ervoor hadden gekozen om in luxe hotels te slapen dan was deze reis waarschijnlijk twee keer zo duur geweest. Als we ervoor hadden gekozen om niet iedere dag uit eten te gaan en koffie te halen, was de vakantie waarschijnlijk nog wat goedkoper geweest. Maar voor ons was het zo perfect en we hebben enorm genoten!

Ik denk wel dat het geholpen heeft dat we deze reis in oktober/november hebben gemaakt. Hierdoor was het bijna overal enorm rustig, wat ongetwijfeld een gunstig effect op de prijzen van hotels heeft gehad. Vooral fijn was dat het in de nationale parken ook lekker rustig was, dat kan in de zomer wel eens anders zijn!

Wil je alles nog eens rustig naluisteren? Robin en ik maakten ook een kosten roadtrip Amerika podcast. Deze kun je hier luisteren.

Deel met je vrienden:

Deze artikelen vind je wellicht ook interessant.

Mijn beste 7 personal finance tips ontvangen?

Dit bericht heeft 2 reacties

1. Paul

Dit is wel een heel goedkope reis. Graag een overzicht, als het mogelijk is, in welke hotels jullie verbleven. Ik heb hotels geboekt voor een reis eind maart 2024 en kom op een gemiddelde prijs van 182$ per nacht. Dit in low middle class en budget hotels zoals Super8, Rodeway Inn, La Quinta enz.. Een auto huren zonder verzekering is dan ook weer super risicovol. Deze reis start en eindigt in Las Vegas met rondrit Utah, Arizona en Zuid California. Ik budgetteer ongeveer het dubbele van wat jullie hier globaal vermelden zonder enige excessieve uitgaven.

1. Lisa

Hi Paul, ik licht het graag wat verder voor je toe. Wij hebben van te voren geen hotels geboekt, maar alles last-minute 1 dag van te voren via Booking.com geboekt. Omdat we onze reis in het laagseizoen maakten (wat eind maart wellicht ook nog net is?), vonden we het geen probleem om hiermee wat meer risico te nemen en alles op het laatste moment pas vast te leggen.

Een autoverzekering hebben we niet via de autoverhuur (Kyte, wel een aanrader wat mij betreft – super goed geregeld!) afgesloten, maar we kozen ervoor om een Mastercard Black te nemen. Deze creditcard kost je +/- €300 per jaar, en komt met een uitgebreide reis- en autoverzekering. Door dit te doen hebben we enorm bespaard op de autohuur, omdat een verzekering afsluiten direct via Kyte ons meer zou kosten dan de huur van de auto zelf (autohuur was ongeveer € 1000, verzekering zou € 1500 kosten). Hierbij is het wel belangrijk om te benadrukken dat alle bestuurders in het bezit moeten zijn van een Mastercard Black om een volledige dekking te krijgen.

Om jouw hotelvraag te beantwoorden, wij verbleven in de volgende hotels (bedragen zijn in USD):
      Glenwood Springs Cedar Lodge (1 nacht) – USD 111,44
      Kamperen op BLM Land in Moab – Hal Canyon Campground (2 nachten) – USD 40
      Moab Expedition Lodge (1 nacht) – USD 111,21
      Bryce Valley Lodging (2 nachten) – USD 210,63
      Quality Inn Kanab National Park Area (1 nacht) – USD 67,12
      Super 8 By Wyndham Hurricane Zion NP (2 nachten) – USD 129,64
      Airbnb Las Vegas “Luxe privékamer aangeboden door Stephen” (1 nacht) – USD 100
      Edgewater Laughlin (1 nacht) – USD 47,72
      Motel 6 Williams (overigens geen aanrader wat ons betreft) (3 nachten) – USD 184,43
      Super 8 By Wyndham Page/Lake Powell (1 nacht) – USD 63,99
      Retro Inn Mesa Verde (1 nacht) – USD 68,88
      Great Sand Dunes Lodge (1 nacht) – USD 133,16

De overige nachten verbleven we bij vrienden thuis in Denver.

Hopelijk heeft dit het wat duidelijker gemaakt voor je, mocht je nog verdere vragen hebben dan hoor ik het graag! Succes & veel plezier met het plannen van je trip, het is absoluut te moeite waard!